5 Eylül 2015 Cumartesi

Haşhaşlı Çörek (Lokum)




Hiç aklımda yokken yapmaya başladım.  Aslında sıradan bir tarif. Ama seviyorum :(  Özellikle sarı haşhaş+ceviz+tahin bu üçlü beni benden alıyor. Birde hamur. Hamur terapi merkezi, aşk merkezi yoğurdukça mutluluk merkezi vs vs... Neyse benim asıl anlatacağım bu değil konu haşhaş. Öyle her haşhaşı güzel sanmayın. 


Annemin haşhaş için dibeği var. Dibek nedir bilir misiniz, bilmiyorum :) Ceviz ağacından yapılır. Saatlerce haşhaşın kokusu çıkana kadar dövülür. Tabi önce haşhaş ateşte kavrulur sonra dövülmeye başlanır. O mis gibi kokuyu o mis gibi haşhaşın yağını anlatamam. O tazecik haşhaşı cevizle beraber yemeği hiç anlatamam yaşamak lazım :D  Haa böyle anlatıyorum ama 1 tatlı kaşığı yenir sadece çünkü o bir tatlı kaşığı insana kazan kazan yemiş kadar yeter. Tabi biz bu konularda şanslıyız. Haşhaş alırken üretim yerine ve tarihine dikkat edin. Taze olması önemli... Cevizleri paket içi tüketmemeye çalışın bence. Yağ oranları düşük ve tatları ilaç gibi oluyor. Kabuklu cevizlerle uğraşmak zaman alsa da daha lezzetli oluyor. Bende en iyisi en tazesi en doğalı en temizi olsun takıntısı var bu yüzdendir bunları yazmam :) İlaçlı, genetiği ile oynanmış, paket içine girmiş gıdalara karşıyım. (Çoğunun bazıları hariç :))









Elimizin altında rahatlıkla bulabileceğimiz 3 tane maya var ;


İnstant maya 

Kuru maya
Yaş maya

Ben neredeyse bütün hamur işlerimde instant mayayı kullanıyorum. Bazı tariflerin orjinalliğini bozmamak adına yaş maya kullandığımda oluyor tabi.  Yaş mayayı kullandığımda önce ılık su içerisinde eritiyorum. İnstant mayayı direk unla karıştırmak yeterli oluyor. Ama ben biraz süt ve şekerle karıştırarak bekliyorum. Kuru maya hiç kullanmadım :)  Aslında yaş mayayı da kullanmaktan hoşlanmıyorum. Ölçüsü ne olursa olsun hamurda bir koku oluyor. Birde fazla kaçırılırsa o hamur yerine insan maya yer gibi hissediyor. Bu durumda yemeyin, midenize işkence etmeye gerek yok.


Koska Tahin-Bal ürettiğinden belli bu çöreklerde kullanıyorum.Hem lezzetli hemde şeker ayarlamasına gerek kalmadan pratik bir şekilde kullanıyorum. Bu bir reklam değil öneri :)


Genelde bütün haşhaşlı tariflerimde bu mayalı hamuru kullanıyorum. 







Malzemeler



  • 1 su bardağı ılık su
  • 1 su bardağı ılık süt
  • 1 paket instant maya 
  • 1.5 yemek kaşığı toz şeker
  • Yarım çay bardağı sıvıyağ
  • 1 çay kaşığı tuz
  • 5 su bardağı un



Geniş bir kaba sütü, şekeri ve mayayı aldım ve hafifçe karıştırarak 3,4 dakika kadar bekledim. Su ve sıvıyağını da ekledim karıştırdım. Kontrollü bir şekilde unu ve tuzu ekledim. Az gelirse ilave edebilirsiniz. Ele yapışmayan yumuşacık bir hamur olması gerekiyor.Kabın üzerini hava almayacak şekilde kapatarak 30 dakika kadar hamur 2 katına çıkacak şekilde mayalandırdım.







İç Malzemesi İçin;


4 yemek kaşığı Tahin-Bal (Koska)
5 yemek kaşığı sarı haşhaş
1 yemek kaşığı sıvıyağ
1 su bardağı kırılmış ve dövülmüş ceviz




Derin bir kaseye tahin, haşhaş ve sıvıyağını aldım ve karıştırdım. Cevizi serpiştirerek ekliyorum.





FİNAL :)



Çemberli kalıbın tabanına yağlı kağıt serdim. Fırını 180 dereceye ayarladım.

Mayalanan hamuru 2 parçaya ayırdım. Biri büyük biri küçük olacak şekilde:) Büyük hamuru yaklaşık boyu 30 cm, eni 40 cm olacak şekilde bir dikdörtgen olarak merdane ile açtım.  İç malzemesini hamura sürerek, ceviz serpiştirdim ve hamuru rulo yaptım. 4 parmak genişliğinde hamuru kestim ve kalıba büyük aralıklarla yerleştirdim.

Geldik şimdi küçük hamura...
Küçük hamuru da boyu 20 cm, eni 40 cm olacak şekilde açtım ve aynı şekilde harcı sürdüm ve ceviz serpiştirdim. Küçük hamuru
da 3 parmak genişliğinde kestim ve çemberde boşluk kalan yerlere yerleştirdim. Sıkıştırmaya gerek zaten mayalandıkça hepsi birleşiyor olacak.

Fırını 180 derece ayarlayarak ısıtmıştım ya heh  şimdi fırın derecesini kapatıyorum ve ısınmış fırında 15 dakika kadar çöreklere fırın mayası yaptım. 15 dakikanın sonunda tekrar fırını 180 dereceye ayarladım. Üzeri altın sarısı olana kadar pişirdim. Tamamdır çörekler veya da lokum hazır :) 

















1 yorum: